2026-02-24
Vechtgenotenhuis ontvangt mooi bedrag van Stichting Verkeersregelaars

Jan Warmelink penningmeester van het Vechtgenotenhuis bedankt Jan Bouwhuis voorzitter van de Verkeersregelaars Ommen voor de cheque van 2000 euro. Laura Wiersma en Harry Prenger completeren het plaatje.
OMMEN – Ommen is een toeristenstad. Om allerlei evenementen en festiviteiten in goede banen te leiden is de inzet van lieden die toestromend verkeer vakkundig en ordentelijk regelen onontbeerlijk.
Sinds 2014 wordt door allerlei instanties, bedrijven, organisaties en ook vanuit de gemeente een beroep gedaan op mensen die zich verdienstelijk maken om lokale verkeersstromen te begeleiden en te bewaken. Jan Bouwhuis is een verkeersregelaar van het eerste uur. De organisatie werd in 2016 een stichting en dat was ook het jaar dat Harry Prenger zijn diensten als regelaar aanbood. Inmiddels is Jan naast verkeersregelaar tevens de man die de voorzittershamer hanteert, daarbij geholpen door Harry, die als penningmeester de financiële gang van zaken bewaakt.
‘Blauwe cijfers’
“Alle vrijwilligers zijn gediplomeerd”, vertelt Jan. “Onze mensen werken voor een minimale vergoeding en zorgen dat evenementen en festiviteiten in en rond Ommen verkeersveilig verlopen. Om een indruk te geven, we regelen het verkeer niet alleen op woensdag tijdens de Bissingh, maar ook tijdens de wielerronde, bij het Bostheater, de CSI, het paardenfestijn van Schuttert, de halve marathon van Ommen, maar ook tijdens de Hellendoorn Rally en tijdens de grote vakantie bij de Beerze Bulten en De Kleine Wolf, wanneer er vakantiegangers met auto en caravan inchecken en anderen juist weer van de camping vertrekken. Als dat niet wordt begeleid loop je kans dat de boel verstopt raakt, of niet veilig verloopt.” Voor de inzet wordt wel een bedrag gevraagd en daarvoor wordt onder andere kleding aangeschaft, maar ook zaken zoals portofoons. Ondanks deze uitgaven kon ‘rekenmeester’ Prenger blauwe cijfers schrijven. “Vorig jaar hebben we een bedrag geschonken aan de hospice dat nog gebouwd moet worden”, licht Harry toe. “Dit jaar hebben we gekozen een bedrag te schenken aan het Vechtgenotenhuis. We waren er heel snel over uit dat het geld naar de Vechtgenoten moest gaan.”
Eigen stichting
Vrijdag 20 februari brachten Bouwhuis en Prenger een bezoek aan het Vechtgenotenhuis, om de cheque symbolisch te overhandigen aan Jan Warmelink. De penningmeester van de ontmoetingsplaats, ooit een monumentale boerderij aan de Beerzerweg, was uiteraard in zijn nopjes met de ruime geste, maar kon nog niet vertellen waar de 2000 euro exact aan besteed gaat worden. “Maar vanzelfsprekend is het bedrag meer dan welkom. We hadden geen idee welk bedrag ons gegund was, dus hebben er ook nog geen bestemming voor in gedachten, maar ga er maar van uit dat het welbesteed wordt.” De geste in het Vechtgenotenhuis, een ontmoetingsplaats voor mensen met kanker, of lieden die in hun omgeving te maken hebben met deze ziekte, werd afgesloten met een korte nababbel en een kop koffie. Tussen het koffie lebberen door vertellen Harry en Jan over hun bijbaan en wat deze inzet inhoudt.
Sinds 19 december 2016 hebben de vrijwilligers van de verkeersregelaarspool een eigen stichting opgericht. De Stichting Verkeersregelaars Ommen bestaat uit drie bestuursleden en om en nabij de twintig Verkeersregelaars. “Het is dankbaar werk”, vertelt Jan. “We zijn dienstbaar aan de samenleving. Bovendien wordt het vanuit de gemeente onze inzet ook steeds meer verplicht. Elk jaar moeten we opnieuw de test doen. Zo blijven we ook bij. De aan- en afvoer van een evenement goed en gladjes laten verlopen, daar doen we het voor.” “Door de grote hoeveelheid aan evenementen in de gemeente Ommen zijn we nog steeds op zoek naar vrijwilligers”, haast Harry zich te zeggen. “We hebben een leuke groep vrijwilligers, maar wel op leeftijd. Jan zit al tegen de acht kruisjes aan en ik ben de zeventig ook een tijdje voorbij. De categorie mensen vanaf een jaartje of 25 tot zo’n vijftig jaar is zwaar onderbezet. Dus bij deze een oproep. Wil je ons komen versterken meld je dan aan, via www.verkeersregelaarsommen.nl. Je kan zelf je dagen waarop je inzetbaar bepalen.”
Tekst: Willem Lampe
Zoals geplaatst in VechtdalCentraal
13-08-2025
Publicatie door Dalfsennet over de veiligheid tijdens de Bissingh in Ommen

Link naar artikel op Dalfsennet
28-12-2024
Op de startdag van Hospice Ommen hebben wij een gift kunnen doen.

12-04-2024
Het is weer zover. Wij gaan weer trainen op de Julianastraat nabij de Vechtbrug in Ommen. Wij zijn daar samen met de politie van 19 tot 20.30 uur aanwezig. Uiteraard hebben we nog veel mensen nodig. Kom op vrijdag 12 april 2024 langs als je het leuk vindt en informatie wilt hebben.
27-05-2022
Omdat wij ons werk goed willen doen, is er een training verzorgd op de Vechtbrug in Ommen. Dit is goed verlopen en iedereen heeft weer de puntjes op de i kunnen zetten.
Foto’s Kim Bosscher
01-04-2022
Na een lange periode zonder grote evenementen zijn de meeste activiteiten al weer geplant. Wil je ons komen versterken om het verkeer rondom evenementen te begeleiden?
Download de flyer – Word verkeersregelaar
07-06-2018
Een leuke en goede impressie door Ommenleeft tijdens de Wandelvierdaagse
16-12-2016
Vandaag hebben Jan Bouwhuis, Harry Prenger en Anneke Ruitenberg, de papieren getekend voor onze nieuwe Stichting. Afgekort SVO. We gaan als zelfstandige Stichting verder met onze werkzaamheden. We hopen dat meer vrijwilligers zich zullen melden om ons te helpen bij de diverse grote evenementen in Ommen. Het Stichtingsbestuur heeft zich tot doel gesteld om zoveel mogelijk evenementen te ondersteunen met behulp van onze gecertificeerde verkeersregelaars.
13-08-2016
Leuke impressie van wat wij doen via Natuurlijk Ommen gepubliceerd:
07-07-2016
Verkeersregelaars Ommen volgen training theorie en praktijk (klik hier om naar artikel te gaan)
01-01-2016
Na het vertrek van Geeske hebben wij in de persoon van Anneke Ruitenberg de nieuwe persoon gevonden, die de taken als Coordinatrice op zich heeft genomen. Wij wensen Anneke een hartelijk welkom en veel succes in haar nieuwe functie!
01-11-2015
Geeske van der Veen heeft vanwege de afstand naar Ommen en haar overige werkzaamheden afscheid genomen als Coordinatrice van de aanvragen. Tijdelijk zal haar werkzaamheden worden waargenomen door Aline Hofstee.
Wij willen haar hartelijk danken voor haar inzet!
09-04-2015
Nieuwe jassen voor de Verkeersregelaars
01-03-2015
Website actief
24-03-2014
Verkeersregelaarspool van start. Lees meer



